Jeg synes først og fremmest, at det er positivt og spændende, at debatten om systematisk klient-feedback bliver sat så tydeligt på dagsordenen i Danmark. Vi har brug for at debattere, være i dialog, lære af hinanden og af den forskning, som bliver lavet. Og selvom overskriften og den korte beskrivelse af studiet godt kan virke demotiverende for alle dem, som lige nu arbejder med FIT, og alle dem som overvejer, om de skal implementere FIT i fremtiden, så afslører studiet en masse spændende nuancer, som faktisk peger på, hvad der kan gøre brugen af FIT effektfuld på den enkelte organisation og på den enkelte arbejdsplads.
Hvad viser VIVEs rapport?

Deres systematiske gennemgang af forskningen bag FIT (ORS og SRS) viser ingen positiv effekt ved at bruge FIT.
De sidste år har adskillige reviews og meta-analyser bekræftet dette (bla. de to Cochrane Reviews af Kendrick et al. 2016 og Bergman et al, 2018). Senest har den danske psykolog, Ole Karkov Østergård lavet en meta-analyse af ORS og SRS, og konkluderer her at effekten af FIT (ORS og SRS) ser ud til at være lille (ES= 0.27). Der er ikke nogen tvivl om, at forskningen i systematisk klientfeedback (særligt på det sociale område) stadig er i sin spæde begyndelse, og vi har brug for meget mere forskning.
For mig er disse resultater ikke så overraskende. For det giver ingen mening at tro, at målinger via 2 enkle skemaer gør så stor en forskel på effekten af vores arbejde. Det ville svare til at tro, at jeg bliver hurtigere til at løbe 100 meter løb, fordi jeg begynder at bruge stopur, eller at mit hjerte bliver sundere, fordi jeg får målt min EKG.
Det giver ikke rigtig mening – vi ved alle, at der skal noget mere til, hvis vi vil blive bedre. Du kan se keynote fra ACE konferencen, hvor jeg taler om netop dette emne sammen med min kollega og coach, Ulrik Elholm. Du kan også læse Scott Millers blog om samme tema.
De organisationer, som har implementeret FIT i praksis ved, at der er brug for en struktureret, kontinuerlig og målrettet proces over 3-5 år, for at implementere FIT i praksis. Sagt med andre ord:
De fagprofessionelle har ikke implementeret FIT i praksis før studiet er afsluttet.
VIVE finder i deres rapport at FIT ikke havde effekt på bostøtteindsatsen i Københavns Kommune
Studiet i Københavns Kommune er spændende og vigtigt, men desværre lider det under de samme udfordringer, som de fleste studier i FIT:
Forskningsprojektet varer kun 16 måneder, og medarbejderne har blot 2 måneder i en afprøvningsfase, hvor de skal blive fortrolige med at arbejde med FIT. Det er med andre ord ikke en implementering af FIT(med det kulturskifte og den ændring af praksis, som det kan indebære) som bliver undersøgt. Det er en undersøgelse af, hvilken effekt det har, når medarbejderne administrerer ORS og SRS til deres borgere, uden at have implementeret FIT.
Hvad kan vi lære af VIVEs rapport?
Et helt nyt studie fra Norge (Brattland et al., 2018), som forløb over en periode på 7 år, viser at effekten af FIT, steg i takt med at terapeuterne implementerede FIT. De første år gav FIT ikke rigtig effekt på behandlingen, men efter 4 år kan de se en stor effekt af FIT – klienter som blev behandlet af en behandler, som brugte FIT, havde 2,5 gange større sandsynlighed for at opleve bedring. Dette er i øvrigt i overensstemmelse med hvad førende forskere indenfor implementering har peget på længe. Du kan se et interview med hovedforskeren, Heidi Brattland, her.
Den vigtigste læring fra VIVEs rapport
- Måling i sig selv, giver ikke bedre effekt
- Implementering tager tid, investering og grundig planlægning
- Effekten af FIT viser sig først, når vi har implementeret en feedback-kultur i vores organisation.
- Vi har brug for meget mere forskning, for helt at forstå, hvordan FIT kan hjælpe os til at levere bedre indsatser til de borgere, vi møder.
Erfaringerne fra de kommuner i Danmark, som bruger FIT i deres sociale indsatser, og har gjort det samme, som Heidi Brattland og hendes kolleger, er positive: Brugen af systematisk klientfeedback har understøttet en bevidst, målrettet faglig udvikling, som har ført til at de hjælper flere klienter i dag, end de gjorde tidligere!
Susanne